Berbagai ragam krisis akhlak dan moral kini terus menular, merebak dan mewabak dalam masyarakat kita khasnya di kalangan remaja. Daripada kes bosia, hamil luar nikah yang diikuti dengan pembuangan zuriat di dalam tong sampah, penderaan, gengsterisme dan vandalisme, rogol, sumbang mahram, ketagihan dadah, hinggalah kepada mat rempit.
Pelbagai kes jenayah berlaku turut melibatkan kes Juvana. Dalam tahun 1995 ,1,895
kes melibatkan Juvana. Daripada jumlah itu 406 kes curi kenderaan atau
(21.42 peratus), lain-lain kecurian 451 kes (23.80%), pecah rumah malam
hari 324 kes (17.10%), curi dalam bangunan/orang gaji 277 kes (14.62%),
mendatangkan kecederaan 154 kes (8.13%), pecah rumah siang hari 148 kes
(7.81%), rogol 70 kes (3.70%) dan samun 58 kes (3.06%).
Perangkaan-perangkaan yang menggerunkan ini menyerlahkan kepada kita
betapa seriusnya krisis akhlak yang melanda remaja di negara kita ketika
ini.
Ternyata
bahawa pendidikan moral kita dengan enam belas nilai teras, pendidikan
sivik, pendidikan Islam, pendidikan jarak jauh dan sebagainya; masih
jauh untuk dapat menangani kegawatan dan kemerosotan dalam bidang ini.
Faktor-faktor tertentu seperti mencari kepuasan nafsu, ingin membebaskan
diri dari kemiskinan,kongsi gelap, dadah, bertelingkah dengan ibu bapa ,
gagal dalam peperiksaan , bosan duduk di rumah, trauma akibat perbuatan
seks dan sebagainya rupa-rupanya lebih berpengaruh dari asuhan
institusi pendidikan yang sedia ada.
Perkembangan akhlak seseorang boleh dibahagikan kepad tiga tahap :
a) Tahap awal kanak-kanak
b) Tahap pertengahan dan akhir kanak-kanak
c) Tahap baligh dan remaja
Peringkat pertama
Dalam
peringkat ini kanak-kanak mula membentuk keyakinan kepada
persekitarannya. Proses ini amat bergantung kepada belaian ibu yang
berterusan di mana ibu memenuhi keperluan emosi dan fisiologinya.
Hubungan ibu dan anak dalam peringkat ini perlulah dijaga dan
perkukuhkan sehingga kanak-kanak mempunyai keyakinan kepada lingkungan
dan alam sekitarnya. Anak-anak yang tidak memperolehi perhatian serta
kasih sayang ibu dalam tahap ini perkembangan emosional dan fizikalnya
mungkin akan terbantut. Anak tersebut kelihatan lebih kecil dari umurnya
yang sebenar.
Dalam peringkat 18 bulan hingga 3 tahun
kanak-kanak mula beralih daripada bersandarkan kepada ibu semata-mata.
Kanak-kanak mula membentuk keperibadiannya tersendiri, di mana ia
bertarung untuk memastikan pilihannya sendiri. Dalam peringkat ini ibu
wajar memberikan penuh perhatian. Kegagalan kanak-kanak tersebut dalam
merealisasikan kemandiriannya menyebabkannya ia akan ragu terhadap
dirinya serta kurang yakin dengan kemampuannya sekaligus mengakibatkan
berkurangnya keyakinan kepada orang lain. Anak-anak akan bersifat malu
dan merasa serba kekurangan.
Keupayaan anak-anak untuk mandiri
serta merasakan kewujudan dirinya yang tersendiri cukup penting dalam
peringkat ini. Dalam tahap inilah berkembangnya sifat-sifat personal
seperti sayang, benci, ego serta kebebasan untuk mengungkap perasaan.
Dalam peringkat umur 3 hingga 6 tahun kanak-kanak tersebut terus
mengembangkan kemandirian dengan kegiatan yang lebih meluas; di mana
mereka lebih aktif bergerak, mempunyai tahap prihatin yang lebih tinggi,
banyak bertanya dan bercakap. Ibu bapa dan pengasuh wajar mengarahkan
kanak-kanak dengan bijak agar mereka memperoleh kemahiran-kemahiran
mengatur dan menyusun sesuatu sehingga kanak-kanak berjaya
melaksanakannya. Layanan yang kasar serta kekerasan yang berlebihan
boleh menjejaskan jiwa, mental dan fizikal kanak-kanak.
Ibu bapa
tidak wajar menganggap kanak-kanak pada peringkat ini seperti orang tua
dalam erti kata meletakkan tanggungjawab moral dan akhlak terhadap
perbuatan dan reaksinya kerana kanak-kanak masih belum mampu membezakan
dengan tepat dan memahami sesuatu. Mereka hendaklah dikasihi,
diperlakukan secara lemah lembut dan sikap toleransi. Rasulullah S.A.W.
sendiri pernah menunjukkan sifat-sifat yang demikian. Abu Qatabah
meriwayatkan pada suatu hari Nabi keluar menemui kami. Beliau mendokong
Umamah Abu 'Asr. Beliau bersembahyang sambil mendokong Umamah, apabila
Baginda ruku', beliau meletakkan dan apabila ia bangun ia dukung semula
Umamah. Hadis ini membayangkan betapa kasihnya Rasulullah kepada
cucunya.Beliau tidak memperlakukannya sebagai manusia yang mengerti
segala-galanya.Beliau membenarkan anak tersebut bersamanya ketika
sembahyang walhal sembahyang itu adalah ibadah yang suci dalam Islam.
Peringkat pertengahan dan akhir kanak-kanak
Dalam
peringkat ini kanak-kanak mula memperluas arena hubungan sosial dan
pergaulannya dengan orang lain yang sekampung atau sesekolah atau juga
rakan sebaya dengannya. Kanak-kanak mula menyesuaikan diri dengan
situasi dan kondisi baru dalam hidupnya. Ia mula membezakan perbuatan
dan jenis-jenis tindak tanduk yang disukai oleh orang lain atau
sebaliknya. Ia gembira jika orang lain puas dengan perbuatannya.
Sebaliknya ia kecewa, menyesal jika orang lain marah kepadanya. Ini
adalah permulaannya yang betul bagi proses pembentukan akhlak yang
luhur.
Perkembangan akhlak yang positif ini menyebabkan
kanak-kanak selalu berusaha untuk menyelaraskan antara kehendak dirinya
dengan kehendak orang lain. Antara kecenderungan dan motivasi dengan
nilai agama, akhlak, tradisi, guru, peraturan dan undang-undang. Dalam
peringkat ini terteralah kesedaran tentang tanggungjawab akhlak dalam
diri kanak-kanak sehingga ia mencapai tahap perkembangan akhlak yang
ke-3. Dalam peringkat ini ibu bapa dan guru perlu perihatin kepada
kecendurangan ini dan amat perlu diarahkan secara yang bijaksana
sehingga kanak-kanak dapat memperolehi model yang utama (role model) di samping mengembangkan kearah nilai-nilai kebaikan.
Peringkat yang ketiga iaitu peringkat baligh dan remaja
Perkembangan
akhlak pada masa ini mula berakar dan mantap. Fizikal kanak-kanak mula
berkembang dan membesar. Perkembangan ini diikuti oleh perkembangan
sosioemosinya di mana anak tersebut mula memperolehi keperibadiannya
yang unik. Ia mula merasakan 'sense of belonging' kepada
kelompok yang lebih besar. Peringkat ini adalah peringkat yang amat
komplikated (rumit) dan ia disertai oleh pengalaman-pengelaman baru
serta peranan dan peluang-peluang yang baru. Menyerlahnya dorongan
kejantinaan semakin merumitkan hubungannya dengan orang lain. Keupayaan
fizikalnya semakin kukuh dan mencapah. Tanggungjawab persekolahan ikut
bertambah, disiplin hidupnya mula terbentuk.
Kanak-kanak mula
berubah menjadi manusia yang berupaya mengawal kehendak nalurinya. Ia
mula menundukkan diri kepada contoh utama yang telah terserap jauh dalam
batinnya. Ia menjadikan contoh utama tersebut sebagai kriteria dalam
tingkah laku dan situasi yang bersifat moral. Ia akan beriltizam dengan
saranan-saranan dan contoh yang ditunjukkan sama ada wujud dalam bentuk
undang-undang, sistem, adat dan budaya sosial atau ketiadaannya.
Kesempurnaan
perkembangan akhlak berkaitan dengan kesempurnaan perkembangan akal,
kejiwaan dan sosial. Huzaifah meriwayatkan Rasulullah s.a.w bersabda :
"Janganlah kalian menjadi pak turut. Kalian menyatakan kalau orang lain
buat baik kalian buat baik. Kalau mereka jahat kalian buat jahat. Akan
tetapi mantapkanlah pendirian kalian. Jika orang baik kalian wajar
berbuat baik. Jika mereka melakukan kejahatan janganlah pula kalian
melakukan."
Pembentukan Akhlak Remaja Islam
Pembentukan
akhlak di dalam Islam dimulai dengan pengukuhan akidah melalui ikrar
bahawa tidak ada Tuhan sebenarnya yang disembah kecuali Allah dan
Muhammad adalah Rasulullah. Bagi kanak-kanak yang baru lahir pendedahan
ini dimula dengan azan dan iqamat. Dalam peringkat berikutnya
kanak-kanak dilatih dengan budaya hidup beragama Islam oleh ibu bapanya .
Apabila lidah anak-anak sudah boleh bertutur mereka dilatih menyebut
nama Allah dan beberapa ayat ringkas seperti:
وَقُلْ الْحَمْدُ
لِلَّهِ الَّذِي لَمْ يَتَّخِذْ وَلَدًا وَلَمْ يَكُنْ لَهُ شَرِيكٌ فِي
الْمُلْكِ وَلَمْ يَكُنْ لَهُ وَلِيٌّ مِنْ الذُّلِّ وَكَبِّرْهُ
تَكْبِيرًا(111)
Dan katakanlah: "Segala puji tertentu bagi Allah yang
tiada mempunyai anak, dan tiada bagiNya sekutu dalam urusan
kerajaanNya, dan tiada bagiNya penolong disebabkan sesuatu kelemahanNya;
dan hendaklah engkau membesarkan serta memuliakanNya dengan
bersungguh-sungguh!"
atau doa kepada ibu bapa:
وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنْ الرَّحْمَةِ وَقُلْ رَّبِّ ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِي صَغِيرًا(24)
dan lain-lain.
Pengungkapan
syahadat sebagai suatu proses pembangunan akhlak bergandingan dengan
tujuh syarat yang mustahak dipenuhi seperti mana yang disebutkan oleh
Saikh Yusuf al-Badri:
a) Ilmu yang menafikan kejahilan
b) Kecintaan kepada Allah yang menafikan kecintaan kepada yang lainnya
c) Keyakinan yang menafikan keraguan
d) Penerimaan yang menafikan penolakan
e) Kepatuhan yang menidakkan keingkaran
f) Keikhlasan yang menafikan kesyirikan
g) Kejujuran yang menafikan sifat mendustakan atau sekadar berlakon.
Pemantapan
kalimah tauhid ini bermakna pendidikan membentuk pemikiran, perasaan
serta penanaman nilai-nilai keimanan yang dinyatakan oleh Rasulullah
sebagai 60 atau 70 lebih cabang dalam diri umat Islam. Sesungguhnya
kesedaran manusia tentang kewujudan, kebesaran, kekuasaan dan keesaan
Allah s.w.t. tentunya akan menimbulkan keperihatinan yang tinggi
terhadap arahan-arahanNya.
Dalam konteks yang sama, perkara utama
yang perlu dilakukan oleh seorang muslim ialah memastikan dirinya
bersih dari kekufuran atau tanda-tanda kekufuran kepada Allah dan
Rasulnya; iaitu samada menafikan perkara-perkara asas agama, atau
melakukan perkara-perkara yang membatalkan syahadat. Kemudian, ia harus
memastikan dirinya terlepas dari sifat-sifat kemunafikan, samada yang
bersifat tanggapan mahupun yang bersifat amalan. Kemunafikan dalam
tanggapan umpamanya, meyakini sesuatu yang bercanggah dengan hakikat
Islam yang sebenar walhal lidahnya mengatakan ia menurut Islam yang
sebenar. Kemunafikan dalam amalan ialah melakukan akhlak-akhlak orang
yang munafik seperti tidak mematuhi janji, membiasakan diri dengan
berdusta dan bersifat khianat. Ia hendaklah memastikan dirinya bersih
daripada kefasikan atau penderhakaan kepada Allah. Tidak melakukan apa
yang dilarang oleh Allah. Tidak menyalahi perintah Allah. Manusia muslim
mesti menghindarkan diri dari segala kejahatan ; lahir dan batin.
Pembangunan akhlak bermula dengan perlaksanaan :
1- solat.
2- zakat dan infak.
3- puasa.
4- haji.
5- membaca al qur'an.
6- zikir.
7- memikirkan penciptaan allah.
8- mengingati mati dan memendekkan angan-angan.
9- muraqabah, muhasabah, mujahadah dan mu'atabah.
10- jihad, amal makruf dan nahi mungkar.
11- dedikasi dan bersifat tawadduk.
12- mengenali tipu daya syaitan terhadap manusia serta menangkis dan menutup laluannya.
13- mengenal jenis-jenis penyakit hati serta mengetahui cara-cara merawatnya.
Bagaimana Membangunkan Akhlak Umat Islam
Menurut
Syaikh Abdul Rahman al Midani; akhlak manusia memang boleh berkembang
dan boleh dibentuk dengan berbagai cara. Antara cara-cara tersebut ialah
melalui:
a- Latihan Amali Dan Amalan-Amalan Menjernihkan Batin
Pendidikan
akhlak tidak hanya melalui penjelasan mengenai nilai-nilai akhlak
kepada masyarakat di mana mereka boleh memilih dan menghargai
nilai-nilai tersebut tetapi juga pendidikan akhlak boleh dibuat
berdasarkan latih tubi, perlaksanaan atau penghayatan yang berterusan
umpamanya. Walaupun di peringkat awal ia dilaksanakan kerana arahan atau
tekanan dari luar, namun lama kelamaan ia akan menjadi kebiasaan dan
tabiat. Manusia sememangnya berupaya memperolehi akhlak atau sifat yang
mulia melalui pendekatan ini. Rasulullah s.a.w. bersabda ( maksudnya ) :
"Suruhlah
anak kalian bersembahyang ketika mereka berumur tujuh tahun dan
pukullah mereka kerana meninggalkannya ketika umur mereka ( menjangkau )
sepuluh tahun.
Seandainya sembahyang boleh dibiasakan sejak dari
kecil , maka puasa, zikir dan tilawatul Qur'an pun boleh diamalkan
sejak dari kecil dan secara berterusan; sehingga menjadi amalan yang
lazim dan budaya hidup. Amalan amalan ini pastinya lambat-laun akan
menjadi adat atau kebiasaan seseorang.
b- Meletakkan Diri Dalam Lingkungan Persekitaran Yang Soleh
Persekitaran
sosial dan budaya kerap mempengaruhi manusia. Persekitaran tersebut
merangkum tradisi, model tingkah-laku dan saranan serta rangsangan yang
bersifat akhlak. Manusia memang sering terpengaruh kepada
persekitarannya; dengan cara meniru serta mencontohi figure
yang disanjungi oleh mereka. Kewujudan seseorang dalam lingkungan
masyarakat yang baik serta soleh sudah tentu akan menyebabkan ia
beriltizam dengan amalan dan etika yang dihayati oleh kumpulan tersebut.
Ia akan berusaha melaksanakan sesuatu yang disanjungi oleh
masyarakatnya. Sebaliknya, perbuatan yang dianggap keji oleh
lingkungannya, ia akan berusaha sedaya upaya untuk menghindarinya.
Dalam kontek menegaskan kesan lingkungan ini Allah SWT berfirman:
وَالْبَلَدُ
الطَّيِّبُ يَخْرُجُ نَبَاتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَالَّذِي خَبُثَ لَا
يَخْرُجُ إِلَّا نَكِدًا كَذَلِكَ نُصَرِّفُ الْآيَاتِ لِقَوْمٍ
يَشْكُرُونَ
Maksudnya :
"Negara yang baik (makmur) akan
menampilkan hasil mahsulnya ( yang baik dan sihat) dengan izin tuhannya,
manakala negara yang buruk, tidak akan dapat menghasilkan kecuali
pengeluaran yang buruk. Demikianlah Kami ajukan tanda-tanda kebesaran
Kami kepada kaum yang bersyukur."
Surah al 'Araf, ayat 58 :
Masyarakat
yang buruk ialah masyarakat yang tidak melaksanakan syariat Allah.
Mereka menguatkuasakan peraturan dan undang-undang ciptaan manusia yang
menyimpang dari jalan Allah yang lurus. Dengan demikian, warganya sudah
pasti akan berkembang di dalam masalah sosial yang tidak sihat. Mereka
akan terpengaruh dengan gejala-gejala kejahatan yang berkembang pesat
dalam masyarakat yang dilanda oleh fenomena moral berkenaan.
c-Qudwah Hasanah
Manusia
juga dipengaruhi oleh idolanya. Idola tersebut kerap menjadi rol model
dalam kehidupan mereka. Manusia yang berperanan menjadi rol model
tersebut antara lain ialah tokoh politik, artis, seniman, atlit sukan,
ibu bapa, guru dan sebagainya. Meskipun Rasulullah adalah qudwah yang
paling ideal bagi umat Islam, namun penghayatan nilai-nilai yang dibawa
oleh Rasulullah hendaklah dipaparkan oleh golongan idola berkenaan.
Mereka sewajarnya sentiasa berusaha menunjukkan contoh dan teladan yang
terpuji agar dapat ditiru oleh generasi muda. Penghayatan golongan idola
tersebut terhadap nilai-nilai yang luhur dan utama pasti akan
mengukuhkan keyakinan generasi baru bahawa keutamaan dan keluhuran
memang sebenarnya boleh dilaksanakan. Ia bukan zaman dahulu kala atau
idealisme khayalan belaka; tetapi malah ianya suatu realiti yang
tentunya boleh dicontohi dan direalisasi oleh generasi masa kini.
Allah SWT berfirman:
لَقَدْ
كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كَانَ يَرْجُو
اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا
Bermaksud;
"sesungguhnya
Rasulullah itu bagi kamu adalah contoh ikutan yang baik untuk mereka
yang mengharapkan Allah, mengharapkan ( ganjaran ) hari akhirat dan
mereka yang kerap mengingati Allah." Surah al Ahzab, ayat 21.
d- Tekanan Sosial Dari Masyarakat Islam
Antara
mekanisme yang digunakan oleh Islam dalam membentuk penganutnya serta
memastikan mereka melaksanakan tata kelakuan berakhlak ialah wujudnya
komuniti sosial yang komited dengan dasar dan prinsip-prinsip Islam.
Masyarakat Islam yang mempunyai impak yang besar dan pengaruh yang kuat
dalam memaksa individu mengamalkan atau menurut nilai dan norma-norma
akhlak. Mereka boleh melaksanakan tekanan moral yang berkesan untuk
mendisplinkan golongan yang berkecenderungan untuk melakukan kejahatan.
Manusia memang suka dipuji, dihormati dan disanjung. Manusia juga takut
dikeji dan dicemuh oleh kumpulan di mana ia mempunyai sense of belonging
kepada mereka. Faktor-faktor tersebut adalah anak kunci yang sedikit
sebanyak menentukan tindak-tanduk seseorang. Masyarakat Islam yang aktif
boleh berperanan menyuburkan semangat dan amalan hidup berakhlak. Ia
juga boleh membendung trend-trend kufur dan maksiat dalam masyarakat
melalui perlaksanaan amal mak'ruf dan nahi mungkar. Apabila masyarakat
kehilangan keprihatinannya terhadap kewajipan menegakkan makruf dan
mencegah yang mungkar, maka bermulalah proses penghakisan moral, akhlak
dan martabat umat berkenaan.
e- Kuasa Negara Islam melalui sistem keadilan dan galakannya
Tuntutan
akhlak dan nilai-nilainya tidak akan bermaya tanpa digandingi oleh
kuasa atau autoriti yang menguatkuasakan nilai-nilai tersebut. Oleh
kerana itu, antara tanggungjawab negara Islam ialah mewujudkan mekanisme
dan jentera-jentera pentadbiran yang dapat beroperasi untuk memastikan
ketertiban serta penghayatan kaedah-kaedah akhlak dalam masyarakat. Jika
negara tidak melaksanakan amanah ini kerana ia tidak berlandaskan
sistem perlembagaan dan undang-undang Islam sudah pasti keadaan akhlak
umat akan lebih parah dan malang.Melalui puluhan kementerian,
badan-badan berkanun, agensi-agensi kerajaan akhlak akan digugat dan
dihakis. Amalan pemerintahan yang tidak adil menjanjikan kemusnahan
bukan hanya dalam bidang akhlak tetapi juga dalam semua hal.
Selain
dari apa yang telah dinyatakan di atas maka akhlak juga boleh dibentuk
oleh media massa, sekolah, rakan sebaya, masjid atau surau dan
sebagainya. Untuk lebih jelas ada baiknya kita terangkan satu persatu
peranan tersebut :
f - Peranan Media Massa
Media massa merupakan satu mekanisme yang mempunyai pengaruh yang amat besar dan berkesan di dalam pembentukan keperibadian manusia. Ia merupakan agen sosialisasi dan memainkan peranan penting di dalam menanam dan menggalakkan amalan-amalan berakhlak di dalam masyarakat. Media massa mampu mencorakkan hati budi, mentaliti dan sahsiah umat khasnya yang beroperasi 24 jam. Media massa tersebut perlu bebas dari cengkaman faham sekularisme, budaya komersial yang melampau, faham kebendaan dan dorongan untuk hidup secara mewah dan berpoya-poya. Media massa hendaklah mempunyai asas falsafah dan dasar-dasar komunikasi yang selaras dengan nilai-nilai akhlak Islam. Para petugas media massa hendaklah meningkatkan rasa akauntabiliti, tanggungjawab dan kewajipan mereka untuk memihak dan menegakkan nilai-nilai luhur seperti kebenaran, kejujuran dan sebagainya.
Para pengguna media massa terutama golongan yang bertanggungjawab seperti ibubapa, guru, pemimpin politik dan pentadbir hendaklah lebih bijaksana dalam mengarah, membimbing, meningkatkan rasionaliti, kematangan dan kewaspadaan serta keupayaan memilih siaran yang lebih bermanfaat untuk ditontoni oleh anak-anak atau orang-orang yang di bawah jagaan mereka. Media massa juga sebenarnya boleh menjadi wahana "cultural domination dan imperialisme" melalui berbagai saluran teknologi maklumat yang canggih seperti internet, multimedia dan sebagainya.
g - Peranan Sekolah
Sekolah mempunyai fungsi yang tersendiri dalam mendidik generasi baru dengan akhlak Islam. Antara lain sekolah boleh :
f - Peranan Media Massa
Media massa merupakan satu mekanisme yang mempunyai pengaruh yang amat besar dan berkesan di dalam pembentukan keperibadian manusia. Ia merupakan agen sosialisasi dan memainkan peranan penting di dalam menanam dan menggalakkan amalan-amalan berakhlak di dalam masyarakat. Media massa mampu mencorakkan hati budi, mentaliti dan sahsiah umat khasnya yang beroperasi 24 jam. Media massa tersebut perlu bebas dari cengkaman faham sekularisme, budaya komersial yang melampau, faham kebendaan dan dorongan untuk hidup secara mewah dan berpoya-poya. Media massa hendaklah mempunyai asas falsafah dan dasar-dasar komunikasi yang selaras dengan nilai-nilai akhlak Islam. Para petugas media massa hendaklah meningkatkan rasa akauntabiliti, tanggungjawab dan kewajipan mereka untuk memihak dan menegakkan nilai-nilai luhur seperti kebenaran, kejujuran dan sebagainya.
Para pengguna media massa terutama golongan yang bertanggungjawab seperti ibubapa, guru, pemimpin politik dan pentadbir hendaklah lebih bijaksana dalam mengarah, membimbing, meningkatkan rasionaliti, kematangan dan kewaspadaan serta keupayaan memilih siaran yang lebih bermanfaat untuk ditontoni oleh anak-anak atau orang-orang yang di bawah jagaan mereka. Media massa juga sebenarnya boleh menjadi wahana "cultural domination dan imperialisme" melalui berbagai saluran teknologi maklumat yang canggih seperti internet, multimedia dan sebagainya.
g - Peranan Sekolah
Sekolah mempunyai fungsi yang tersendiri dalam mendidik generasi baru dengan akhlak Islam. Antara lain sekolah boleh :
1.
Menggandakan keberkesanan institusi pendidikan, menambahkan
produktivitinya, meningkatkan kewibawaannya di kalangan setiap
anggotanya baik mereka itu pelajar atau petugas.
2.
Memperbaiki suasana persekolahan, mendaulatkan undang-undang atau
peraturan Islam khasnya yang berkaitan dengan persekolahan, memperbaiki
hubungan antara sesama anggota sekolah atau institusi.
3.
Memancangkan dengan teguh akan nilai-nilai murni dan akhlak yang baik
seperti ketaatan atas dasar kesedaran menghormati peraturan dan pihak
yang berwewenang, menjaga perasaan orang lain, menjaga standard layanan
dalam berinteraksi, berkorban untuk kepentingan ramai, bekerjasama,
melakukan self criticism, mengawal diri, menghargai ilmu, menghormati
ulama' dan sebagainya.
4.
Membaiki prestasi persekolahan murid-murid dari segi kualiti dan
kuantiti, mendidik mereka dari segi agama, akhlak dan sosial secara
wajar dan sihat, mempersiapkan mereka agar dapat memikul tugas dan
tanggungjawab yang bakal mereka hadapi; di samping melatih mereka
menghukum atau menilai diri sendiri sebagai seorang yang berfikiran
matang dan bebas.
Para pelajar di sekolah hendaklah dilatih supaya merendah diri dan memuliakan orang yang mereka bergaul dengan mereka. Mereka hendaklah digalakkan lebih suka memberi dari menerima. Dalam sanubari mereka patut dicambahkan keinsafan bahawa tangan yang memberi lebih utama dari tangan yang menerima. Disuburkan pula perasaan zuhud dalam hatinya dan di asuh agar tidak menjadi mata duitan.
Mereka harus juga diasuh supaya tidak meludah dalam majlis atau berkahak, tidak menguap besar di hadapan orang, tidak meletakkan kaki di atas sebelah kaki yang lain serta tidak membanyakkan cakap. Anak-anak harus digalakkan tidak banyak bercakap kecuali sekadar menjawab. Mereka harus dilatih pandai mendengar tuturan orang, lebih-lebih lagi jika orang yang bercakap itu lebih tua daripadanya.
Mereka mesti ditegah mengucapkan kata-kata kesat, atau bergaul dengan orang-orang yang celupar. Justeru antara kaedah mendidik anak-anak ialah melindungi mereka dari rakan-rakan yang jahat. Selain dari itu elok juga selepas belajar mereka dibenarkan bermain-main untuk menyegarkan tubuh mereka setelah penat belajar. Mereka hendaklah diasuh supaya patuh kepada ibu bapa, guru dan menghurmati mereka.
Selain dari latihan serta disiplin seperti di atas, pelajar harus juga dilatih menghargai tugas dan tanggung jawab dengan cara yang bijak, lemah-lembut tanpa terburu-buru melaksanakan kekerasan atau pemaksaan melalui penderaan. Kepatuhan yang lahir dari keinsafan dan kesedaran batin biasanya lebih berkesan dan mantap. Bagi seorang pendidik menggunakan tindakan menghukum biarlah terhadap perkara yang paling akhir dalam fikirannya; samada mereka golongan guru atau bapa. Bahkan apabila hukum hendak dikenakan kepada murid biarlah sekadar yang perlu sahaja.
Bimbingan dan nasihat yang lemah lembut tetapi tegas kadang-kadang lebih meninggalkan kesan di dalam hati serta dipatuhi. Hukuman atau penderaan bukanlah langkah utama yang merupakan satu-satunya penyelesaian. Penderaan adalah langkah terakhir apabila contoh yang baik, nasihat dan hubungan kasih sayang antara anak dan bapa atau guru tidak mampu lagi untuk digunakan.
Rasulullah bersabda yang bermaksud :
"Suruhlah anak-anak kamu menunaikan solat ketika mereka berumur tujuh tahun dan pukullah mereka ( kerana enggan sembahyang ) apabila umur mereka sepuluh tahun". (Hadith diriwayatkan oleh Abu Daud).
Demikianlah dalam Islam pembelajaran tidak dimulai dengan rotan atau hukuman. Malah di dahului oleh berbagai cara dan pendekatan untuk memupuk kebiasaan dan akhlak yang terpuji seperti melatih bersembahyang dengan menggunakan kecenderungan meniru yang menjadi pembawaan kanak-kanak dan dengan rasa yang penuh kasih sayang dari orang dewasa. Misalnya dengan memaparkan contoh, nasihat, perkataan yang baik, teguran yang lemah lembut tetapi tegas dan sebagainya. Sekiranya cara-cara tersebut gagal barulah dikenakan sedikit kekerasan yang bertujuan mendidik bukan yang menimbulkan kecacatan fizikal dan sebagainya.
Firman Allah :
Para pelajar di sekolah hendaklah dilatih supaya merendah diri dan memuliakan orang yang mereka bergaul dengan mereka. Mereka hendaklah digalakkan lebih suka memberi dari menerima. Dalam sanubari mereka patut dicambahkan keinsafan bahawa tangan yang memberi lebih utama dari tangan yang menerima. Disuburkan pula perasaan zuhud dalam hatinya dan di asuh agar tidak menjadi mata duitan.
Mereka harus juga diasuh supaya tidak meludah dalam majlis atau berkahak, tidak menguap besar di hadapan orang, tidak meletakkan kaki di atas sebelah kaki yang lain serta tidak membanyakkan cakap. Anak-anak harus digalakkan tidak banyak bercakap kecuali sekadar menjawab. Mereka harus dilatih pandai mendengar tuturan orang, lebih-lebih lagi jika orang yang bercakap itu lebih tua daripadanya.
Mereka mesti ditegah mengucapkan kata-kata kesat, atau bergaul dengan orang-orang yang celupar. Justeru antara kaedah mendidik anak-anak ialah melindungi mereka dari rakan-rakan yang jahat. Selain dari itu elok juga selepas belajar mereka dibenarkan bermain-main untuk menyegarkan tubuh mereka setelah penat belajar. Mereka hendaklah diasuh supaya patuh kepada ibu bapa, guru dan menghurmati mereka.
Selain dari latihan serta disiplin seperti di atas, pelajar harus juga dilatih menghargai tugas dan tanggung jawab dengan cara yang bijak, lemah-lembut tanpa terburu-buru melaksanakan kekerasan atau pemaksaan melalui penderaan. Kepatuhan yang lahir dari keinsafan dan kesedaran batin biasanya lebih berkesan dan mantap. Bagi seorang pendidik menggunakan tindakan menghukum biarlah terhadap perkara yang paling akhir dalam fikirannya; samada mereka golongan guru atau bapa. Bahkan apabila hukum hendak dikenakan kepada murid biarlah sekadar yang perlu sahaja.
Bimbingan dan nasihat yang lemah lembut tetapi tegas kadang-kadang lebih meninggalkan kesan di dalam hati serta dipatuhi. Hukuman atau penderaan bukanlah langkah utama yang merupakan satu-satunya penyelesaian. Penderaan adalah langkah terakhir apabila contoh yang baik, nasihat dan hubungan kasih sayang antara anak dan bapa atau guru tidak mampu lagi untuk digunakan.
Rasulullah bersabda yang bermaksud :
"Suruhlah anak-anak kamu menunaikan solat ketika mereka berumur tujuh tahun dan pukullah mereka ( kerana enggan sembahyang ) apabila umur mereka sepuluh tahun". (Hadith diriwayatkan oleh Abu Daud).
Demikianlah dalam Islam pembelajaran tidak dimulai dengan rotan atau hukuman. Malah di dahului oleh berbagai cara dan pendekatan untuk memupuk kebiasaan dan akhlak yang terpuji seperti melatih bersembahyang dengan menggunakan kecenderungan meniru yang menjadi pembawaan kanak-kanak dan dengan rasa yang penuh kasih sayang dari orang dewasa. Misalnya dengan memaparkan contoh, nasihat, perkataan yang baik, teguran yang lemah lembut tetapi tegas dan sebagainya. Sekiranya cara-cara tersebut gagal barulah dikenakan sedikit kekerasan yang bertujuan mendidik bukan yang menimbulkan kecacatan fizikal dan sebagainya.
Firman Allah :
فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنْ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَلَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ
"Dengan rahmat ALlah kepadamu itu maka engkau berlemah lembut menghadapi mereka. Seandainya hatimu keras dan (sikapmu) kasar nescaya mereka bubar dari sekelilingmu.
(Surah Ali Imran : ayat 159)
Satu hakikat pembelajaran yang lumrah di sekolah ialah murid kerap dipengaruhi oleh sifat, kebiasaan dan akhlak guru. Sekiranya guru mempunyai akhlak yang baik murid ikut terpengaruh dengan akhlak ini. Demikianlah sebaliknya. Pandangan negatif murid bukan setakat terhad kepada guru tetapi juga mungkin menjangkau kepada pelajaran, kepada sekolah dan seterusnya kepada sistem persekolahan keseluruhannya.
Displin sekolah hendaklah dilaksanakan dengan semangat kerjasama. Guru besar, nazir, guru, murid malah ibubapa hendaklah sama-sama berperanan. Ini bermakna harus ada penerimaan dan permuafakatan tentang polisi dan cara-cara merealisasikannya seboleh-bolehnya dari semua pihak agar masing-masing melindungi dan mempertahankannya.
Usaha mengatasi masalah di sekolah hendaklah dengan menghapuskan sebab-sebab pokok atau punca dari mana datangnya permasalahan itu. Ini termasuk menghapuskan suasana yang membantu atau menyokong salah laku dari murid . Di samping itu juga penyelesaian boleh di usahakan dengan mengambil langkah pencegahan dan mengujudkan suasana yang lebih positif. Ini di dasarkan kepada prinsip "mencegah lebih baik dari merawat".
Antara langkah-langkah yang boleh dilakukan oleh sekolah dalam membangun akhlak ialah dengan mengadakan kempen menyedarkan murid tentang keperluan menghormati disiplin sekolah, menerangkan tentang mengapa suatu disiplin itu dibuat dan memperbanyakkan aktiviti sekolah dengan mempelbagaikannya, menggunakan atau memenuhi masa lapang murid, menghubung-kaitkan sukatan pelajaran dengan keperluan diri dan masyarakat mereka dan langkah-langkah yang lain.
h - Peranan rakan sebaya
Antara agen sosial yang berpengaruh di dalam membentuk sikap dan akhlak individu ialah rakan sebaya. Rakan sebaya merupakan kelompok rujukan bagi remaja di dalam tingkah laku mereka. Perasaan "sense of belonging" kepada kumpulan adalah suatu yang lumrah. Remaja akan mengubahsuai dan mengadaptasikan nilai-nilai rakan sebayanya untuk mendapat penerimaan dan pengakuran mereka. Remaja memang menyedari adanya jurang generasi antara mereka dengan kumpulan dewasa dan mereka sering berhadapan masalah dalam mewujudkan hubungan dengan generasi yang lebih tua. Kajian yang dilakukan oleh Lambert dan rakan-rakannya ( 1972 ) menunjukkan remaja menghadapi berbagai konflik apabila mereka berusaha merentasi jurang generasi( generation gap ) tersebut antara pemikiran mereka dan pemikiran ibubapa mereka.
Kajian menunjukkan bahawa masalah remaja lelaki dan perempuan adalah :
1. kesukaran untuk membincangkan permasalahan mereka dengan para ibubapa mereka dan para penjaga mereka
2. kesukaran untuk memberitahu ibubapa dan penjaga mereka mengenai apa yang mereka lakukan
3. wujudnya jarak yang agak lebar antara jalan fikiran mereka dengan jalan pemikiran ibubapa dan penjaga mereka.
3. wujudnya jarak yang agak lebar antara jalan fikiran mereka dengan jalan pemikiran ibubapa dan penjaga mereka.
Oleh
kerana itu golongan remaja umpamanya sering merujuk rakan sebaya dan
kelompok sosial tertentu untuk mendapat bimbingan ke arah menyelesaikan
masalah mereka. Kesilapan di dalam memilih kelompok rakan setara samada
bersahabat dengan penagih dadah, kutu lepak, gangster atau kumpulan
samseng, bohsia dan sebagainya pasti akan mengakibatkan kemusnahan
akhlak golongan remaja dan dewasa .
i - Peranan rumah ibadah
Bagi umat Islam, rumah ibadat yang paling penting ialah masjid. Di sinilah umat Islam sering berkumpul untuk menyembah Allah secara berjamaah. Sebab itulah di mana sahaja dalam negara umat Islam; bahkan di kota-kota besar dunia kedapatan bangunan masjid yang berbagai bentuk dan rupa. Ada yang kecil dan ada pula yang besar. Masjid sentiasa menjadi lambang kemegahan umat dan pemerintah Islam. Sebagai tempat ibadah masjid mempunyai peranan dan pengaruh yang besar dalam meneruskan penghayatan nilai-nilai akhlak dalam masyarakat Islam. Kelangsungan budaya, cara hidup dan syiar Islam lumrahnya diperkukuhkan oleh institusi ini. Sebab itu perkara pertama yang dilakukan oleh Rasulullah S.A.W ketika baginda berhijrah ke Madinah al Munauwarah ialah membina Masjid Quba' dan Masjid Nabawi.
Ilmu yang dipelajari di masjid pada masa dahulu bersepadu dengan nilai tauhid, ruh Islam dan akhlak . Ia mengimbaukan ketakwaan dan mengukuhkan ubudiah manusia kepada Allah . Ilmu yang dipelajar membawa berkat dan meningkatkan ciri khasyatullah atau takut kepada Allah. Sebab itu lahir para ulama dan ilmuan yang jujur, soleh dan dedikasi. Apabila semangat dan imbauan seperti ini sudah tiada lagi ilmu disalut dengan semangat kebendaan dan keserakahan manusia. Sebab itu muncullah ilmuan-ilmuan sekular yang amat benci kepada Islam dan ajaran Allah itu sendiri .
Ada berbagai bentuk kegiatan keilmuan, kebudayaan dan kemasyarakatan yang boleh dijalankan di dalam atau di pekarangan masjid untuk tujuan mengukuhkan akhlak dan sahsiah umat . Antaranya ialah:
Bagi umat Islam, rumah ibadat yang paling penting ialah masjid. Di sinilah umat Islam sering berkumpul untuk menyembah Allah secara berjamaah. Sebab itulah di mana sahaja dalam negara umat Islam; bahkan di kota-kota besar dunia kedapatan bangunan masjid yang berbagai bentuk dan rupa. Ada yang kecil dan ada pula yang besar. Masjid sentiasa menjadi lambang kemegahan umat dan pemerintah Islam. Sebagai tempat ibadah masjid mempunyai peranan dan pengaruh yang besar dalam meneruskan penghayatan nilai-nilai akhlak dalam masyarakat Islam. Kelangsungan budaya, cara hidup dan syiar Islam lumrahnya diperkukuhkan oleh institusi ini. Sebab itu perkara pertama yang dilakukan oleh Rasulullah S.A.W ketika baginda berhijrah ke Madinah al Munauwarah ialah membina Masjid Quba' dan Masjid Nabawi.
Ilmu yang dipelajari di masjid pada masa dahulu bersepadu dengan nilai tauhid, ruh Islam dan akhlak . Ia mengimbaukan ketakwaan dan mengukuhkan ubudiah manusia kepada Allah . Ilmu yang dipelajar membawa berkat dan meningkatkan ciri khasyatullah atau takut kepada Allah. Sebab itu lahir para ulama dan ilmuan yang jujur, soleh dan dedikasi. Apabila semangat dan imbauan seperti ini sudah tiada lagi ilmu disalut dengan semangat kebendaan dan keserakahan manusia. Sebab itu muncullah ilmuan-ilmuan sekular yang amat benci kepada Islam dan ajaran Allah itu sendiri .
Ada berbagai bentuk kegiatan keilmuan, kebudayaan dan kemasyarakatan yang boleh dijalankan di dalam atau di pekarangan masjid untuk tujuan mengukuhkan akhlak dan sahsiah umat . Antaranya ialah:
1. Kelas Fardu Ain
2. Kelas Tajuid & Qiraat.
3. Kelas Bimbingan Remaja.
4. Kelas Bahasa Arab.
5. Ceramah Berkala.
6. Seminar Motivasi dan Pembentukan Syakhsiah.
7. Kursus Rumahtangga Bahagia.
8. Kursus Pengurusan Jenazah.
9. Madrasah atau Sistem Pengajian Formal.
10. Kursus Dakwah dan Imamah.
11. Acara Tadarus al-Quran.
12. Khemah Ibadan & Qiamullail.
13. Kursus Pengurusan Masjid.
14. Kegiatan Amar Ma'ruf & Nahi Munkar.
15. Seminar Pengurusan Sumber Masjid.
16. Kempin Memakmurkan Masjid.
17. Membentuk organisasi Belia Masjid ( Rakan Masjid )
Seluruh agensi sosial, Jentera Kerajaan, Kementerian dan Badan-badan Berkanun, NGO dan Badan-badan Korporat, swasta dan awam hendaklah digembling untuk bersama-sama berperanan meningkatkan kualiti akhlak umat samada dengan mengadakan kempen hidup beretika dan berakhlak atau melancarkan buku-buku rujukan yang menjelaskan nilai-nilai akhlak tersebut dan sebagainya.
Rumusan
2. Kelas Tajuid & Qiraat.
3. Kelas Bimbingan Remaja.
4. Kelas Bahasa Arab.
5. Ceramah Berkala.
6. Seminar Motivasi dan Pembentukan Syakhsiah.
7. Kursus Rumahtangga Bahagia.
8. Kursus Pengurusan Jenazah.
9. Madrasah atau Sistem Pengajian Formal.
10. Kursus Dakwah dan Imamah.
11. Acara Tadarus al-Quran.
12. Khemah Ibadan & Qiamullail.
13. Kursus Pengurusan Masjid.
14. Kegiatan Amar Ma'ruf & Nahi Munkar.
15. Seminar Pengurusan Sumber Masjid.
16. Kempin Memakmurkan Masjid.
17. Membentuk organisasi Belia Masjid ( Rakan Masjid )
Seluruh agensi sosial, Jentera Kerajaan, Kementerian dan Badan-badan Berkanun, NGO dan Badan-badan Korporat, swasta dan awam hendaklah digembling untuk bersama-sama berperanan meningkatkan kualiti akhlak umat samada dengan mengadakan kempen hidup beretika dan berakhlak atau melancarkan buku-buku rujukan yang menjelaskan nilai-nilai akhlak tersebut dan sebagainya.
Rumusan
Gagasan dan tugas untuk membangun, memupuk dan meningkatkan mutu akhlak umat khasnya di kalangan remaja adalah suatu tanggungjawab besar. Ia tidak dapat dilakukan dengan jayanya kecuali oleh manusia yang berjiwa besar dan mempunyai kualiti kemanusian yang tinggi. Ia harus bermula dengan melahirkan para pemimpin umat yang berakhlak, beriman dan bertakwa. Pemimpin yang mempunyai iltizam yang tidak berbelah bagi kepada set-set nilai akhlak Islam, mempunyai kerohanian yang amat tinggi, mewarisi ciri perjuangan Rasulullah yang diutus untuk membangun akhlak dan keluhuran akan beroleh kedudukan dalam pemerintahan lantas memastikan semua umat menunaikan solat, mengeluarkan zakat, menyuruh yang makruf, mencegah yang mungkar, menghalalkan apa yang dihalalkan oleh Allah, mengharamkan apa yang diharamkan oleh Allah. Mereka menguatkuasakan sistem hidup Islam yang memang membela akhlak. Mereka melaksanakan undang-undang Allah yang sebenarnya memang melindungi nilai dan norma akhlak dalam masyarakat.
Dengan adanya pemimpin yang soleh dan bertakwa seluruh agen sosialisasi dan jentera kerajaan akan menghala ke arah yang sama. Rakyat akan terbentuk oleh media yang beretika dan berakhlak. Pengaruh luar yang buruk akan disekat samada dalam rancangan tv, filem, internet maupun apa jua pengaruh lain yang mengancam jatidiri dan maruah umat. Dasar-dasar kementerian dan agensi pembangunan masyarakat akan selaras dengan tuntutan nilai dan tatanan akhlak. Tidak berlaku proses pertentangan antara kerja membangun dan merosak akhlak serentak dalam jentera-jentera berkenaan.
Agenda-agenda khusus menangani gejala keruntuhan dan kemorosatan akhlak akan disusun dengan lebih berkesan dan menyeluruh. Segala-galanya akan dimanfaatkan dalam menjana kekuatan untuk meningkatkan mertabat umat dalam segala bidang.Kebenaran keadilan dan ihsan akan didaulatkan . Manusia diasuh kembali menjadi hamba Allah yang ta'at dan bukan hamba benda, wang, pembangunan, bangsa atau negara. Semoga semua langkah-langkah yang dicadangkan di atas dapat membantu mengatasi masalah keruntuhan akhlak yang semakin berleluasa, khasnya di kalangan remaja kita dewasa ini.
Sumber: Asnahhamid
0 komentar
Posting Komentar